Mobilabonnenter med fri data er i ferd med å ta over markedet. Trenden tyder på at det snart er “game over” for tradisjonelle mobilabonnementer med datapakke.
En revolusjon er i gang i mobilbransjen. Vi ser det tydelig i Ekomstatistikken: Stadig flere nordmenn har nå mobilabonnement med fri data. Fri data defineres som at du har 100 gigabyte, eller mer, inkludert i abonnementet.
Med andre ord: Nok data til at de fleste ikke trenger å tenke på datakvote, ekstrakostnader og reduksjon i hastighet når forbruksgrensen er nådd.
Fra tellerskritt til frihet
Det er ikke lenge siden vi måtte følge med på tellerskritt eller hvor mange minutter taletid vi hadde i mobilabonnementet. For ikke snakke om hvor mange SMS du hadde tilgjengelig. For 10-15 år siden ble det fullt frislipp på taletid og SMS, men datapakkene har ikke sluppet taket. Samtidig har dataforbruket på mobilen vår gått jevnt oppover.
I Ekom-statistikken fra 2024 ser vi tydelig at omsetning av antall mobilabonnenter med 100 GB eller mer har mer enn tredoblet seg siden 2021.
I samme tidsrom ser vi at mobilabonnementer med datapakker omsettes mindre og mindre.

Fordeling av størrelsen på inkludert datakvote for mobilabonnement (bilde hentet fra Ekomstatistikken/NSM).
Fortsetter utviklingen i samme hastighet, så vil alle mobilabonnementer som omsettes ha fri data innen 5 år.
Det er liten tvil: Folk vil ha frihet til å bruke mobiltelefonen uten å tenke på datagrensen og slippe risikoen for å få høyere regning enn man hadde sett for seg.
Hva skal mobilselskapene gjøre nå?
Fri data-trenden gjør at de fleste mobilselskaper etterhvert må gjøre om på produktporteføljen sin. Alt tyder på at det vil bli minimal etterspørsel etter datapakker. Men betyr det at mobilselskapene bare skal ha ett produkt? For mange er nok det vanskelig å se for seg.
Kanskje man må vurdere andre måter å differensiere produktene på. For eksempel:
- Verdibasert prising: Kjøre målgruppetilpassede løsninger, f.eks. for studenter, eldre eller bedrifter. Eller ta høyere pris for høyere datahastighet?
- Tilleggstjenester: Vi ser det allerede. Særlig de største aktørene kjører hardt på tilleggstjenester knyttet til sikkerhet, sky og lagring, underholdning (strømmetjenester, spill, musikk) og diverse tjenester for bedrifter.
Dersom det blir slutt på datapakker, blir det vanskeligere for mobilselskapene å skille seg ut og treffe blink på ulike prissegmenter slik de gjør i dag. Produktutvalget på mobilabonnement vil bli mindre differensiert, og om man vil slippe å underby hverandre på hva et mobilabonnement skal koste, må man tenke kreativt for å ta en tydelig posisjon i markedet.
For hvorfor skal man betale 399,- for et abonnement hos en tilbyder, når du kan få akkurat det samme for 299,- hos en annen?