Lansering av en ny mobiloperatør i et marked preget av hard konkurranse er en krevende oppgave, men om man fokuserer på de riktige tingene, er det fullt mulig å gjøre suksess som utfordrer om man tar de rette grepene.
– Det er mange som drømmer om å starte mobilselskap om dagen, sier Jostein Engen, administrerende direktør i Billity. Nesten ukentlig er han i kontakt med nye aktører som trenger rådgivning og praktisk hjelp med å komme i gang. – Det er mye å tenke på, men det trenger ikke være så komplisert å starte mobilselskap som folk tror, mener Jostein.

I dette blogginnlegget deler Jostein noen strategier som kan bidra til å sikre en vellykket lansering:
1. Forstå markedet og kundene
En grundig markedsanalyse er avgjørende for å lykkes. Du må vite hvem dine potensielle kunder er, hvilke behov de har, og hvilke utfordringer de møter med sine eksisterende leverandører.
Kartlegg konkurrentene og finn ut hvilke tjenester og fordeler de tilbyr. Denne innsikten gir deg grunnlaget for å utforme et unikt verdiforslag.
En rapport fra Tefficient, laget på oppdrag for Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, viser at norske mobilabonnenter betaler mer for mobiltjenester sammenlignet med andre nordiske land. Samtidig er dataforbruket lavest i Norge. Betyr det at du kan vinne markedet ved å konkurrere på pris? Eller skal du satse på å levere tjenester og brukeropplevelse som gjør at kundene er villig til å betale mer? Slikt må du gjøre grundig research på.
2. Finn på noe helt unikt!
For å skille deg ut fra mengden, må du tilby noe unikt. Dette kan være lavere priser, bedre kundeservice, innovative abonnementsløsninger eller fokus på spesifikke nisjer som ungdom, eldre eller bedriftskunder.
å kundene. Alt dette kan vi i Billity hjelpe deg med. Ikke nøl med å kontakte oss, om du leker med tanken på å starte mobiloperatør. Vi deler gjerne innsikt og svarer på alt du lurer på.
“Skal du lykkes, må du ha en klar og enkel fortelling om hvorfor kundene skal velge akkurat deg”, sier Jostein Engen.
3. Finn en partner som sikrer god teknisk infrastruktur
En pålitelig tjeneste er alfa omega for en mobiloperatørs suksess. –Er det noe kundene ikke kan fordra så er det tekniske feil og nedetid på nettet, forklarer Jostein Engen. –Derfor er det viktig å investere i moderne teknologi og bygge partnerskap med flinke og kunderoienterte leverandører.
Det er også viktig å ha en partner som kan hjelpe deg å skalere. Smarte og fleksible løsninger som gjør at man kan gjøre mest mulig selv, i stedet for å måtte leie inn IT-konsulenter, bidrar direkte til mer lønnsom drift.
LES OGSÅ: Slik starter du mobiloperatør
4. Vær rå på markedsføring
Skal du lykkes som ny mobiloperatør, så må du ha en solid markedsføringsstrategi på plass. Bruk av digitale markedskanaler er en selvfølge når du skal selge tjenester på nett. Fordelen med digital markedsføring er at du kan måle effekten løpende og justere opp og ned budsjetter avhengig av hva som fungerer.
Fortell din historie og vær tydelig på hvorfor kundene skal velge ditt mobilselskap. Vær kreativ!
5. Sett kunden i sentrum
Når du har investert masse i å få kunder om bord, så gjelder det å holde på dem. Kundelojalitet er en av de viktigste faktorene for langsiktig suksess. Høyt kundefrafall, eller “churn-rate”, som det heter på fagspråket, må man strekke seg langt for å unngå.
Lever en kundeopplevelse som overgår forventningene ved å tilby rask kundestøtte, transparente vilkår og enkel tilgang til selvbetjeningsløsninger gjennom app eller Min Side. Ved å lytte til kundene og tilpasse tjenestene deres behov, kan du bygge en base av lojale tilhengere.
6. Mål og optimaliser kontinuerlig
Ha kontroll på tallene! Det er fort gjort å bli ruset på salgsrekorder hver uke, mens man fort glemmer at kundene forsvinner ut nesten like raskt som de kom inn.
Sørg for å ha gode analyseverktøy og dashboards som gir deg den oversikten du trenger til enhver tid. Sørg for å ha innsikt i kundeadferd og identifiser hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Dette vil hjelpe deg å forbedre tjenestene og styrke konkurranseevnen din.
Viktige KPI-er:
- Antall nye kunder.
- Kundetilfredshet
- Churn-rate (kunder som avslutter abonnementet).
- Omsetning
Ta det første steget
Skal du gjøre det bra i mobilmarkedet, krever det god innsikt, en god strategi, god teknisk infrastruktur og et grunnleggende ønske om å ta vare på kundene. Alt dette kan vi i Billity hjelpe deg med. Ikke nøl med å kontakte oss, om du leker med tanken på å starte mobiloperatør. Vi deler gjerne innsikt og svarer på alt du lurer på.